Monday 28 February 2011

Appelsinkage m. chokolade, mandler og appelsinsirup


Den her appelsinkage fandt jeg på en af irma's opskriftsløbesedler for mange år siden. Jeg lavede den en gang, hvor den blev en rigtig succes. Jeg har ændret lidt på målene og tilføjet chokoladestykkerne og lavet en appelsinsirup som jeg glaserede kagen med til sidst.

Det skal man bruge:
3dl sukker
4 æg
3,25 dl mel
2tsk bagepulver
1/4 tsk salt
1 tsk vaniliesukker
175g  smeltet smør
200g meget finhakket mandler (helst blendet)
4 økologiske appelsiner
75g chokolade (kan undlades)


Sirup:
saft fra 1-2 appelsiner
1 tsk revet appelsinskal
ca. 1-2 dl sukker

Smelt smørret. Riv skallen af 2 appelsiner fint. Pres saften fra alle appelsiner. Blend eller hak mandlerne meget fint. Pisk sukker og æg sammen. Rør mel, bagepulver og salt sammen og vend i. Vend mandler i. Rør smørret i. Rør 0,75 dl appelsinsaft plus den revne skal i.

Smør en springform (24 cm) og drys med mel. Kom dejen i formen og bag kagen i ca. 40 minutter. Tag ud og afkøl.

Kog alle ingredienserne til sirupen op, sku ned og lad sirupen simre ved svag varme til den er kogt ind til tykkere sirup. Dryp appelsinsirup over kagen og server. Velbekommen!

8 comments:

  1. Mums, den kage ser ud til at være noget for en appelsinelsker som mig :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  2. Ej, hvor ser den god ud!! Jeg er inde i en appelsinfase - jeg spiser 2 net om ugen :-D Elsker dem når de er søde og saftige....

    Kagen, skal helt sikket prøves.

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  3. hej Anna,
    Velkemmen til min blog:) Ja det er en rigitg "appelsin-lækkersag":) Den blev bare så god og saftig. Kan varmt anbefale den.

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  4. Hej Birthe,

    Håber du har det godt:) Jeg havde også købt mig to net appelsiner som jeg lige skulle finde på at bruge nogen af:) Den her kage er virkelig en vinder.

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  5. Den ser meget lækker og indbydende ud. Hvilken temperatur bager du den på?
    Mvh
    Merete

    ReplyDelete
  6. Hej Merete,
    Den er også rigtig lækker kan jeg sige dig:)
    Den skal bages på 180 grader (ikke varmluft).

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  7. Jeg har denne kage i ovnen lige nu - GLÆDER MIG TIL AT SMAGE DEN. Den opskrift ser bare vildt god ud.......selv om jeg tvivler på den skal bages i 40 min.??.... men vi får se, jeg holder øje med den.
    Jeg har sat den i ovnen på 180 grader (IKKE varmluft)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kære Lis B,
      Håber at det blev en vellykket og velsmagende kage. Vi var i hvertfald meget glade for den herhjemme:)

      Mvh
      Mariam

      Delete