Wednesday 3 August 2011

Kalkunsteg med kartoffelgratin

Så startede ramadan-måned i mandags. I år bliver det en hård måned, da solnedgangen er meget sen, men det plejer som regel kun at være de første par dage der er hårde. Efterfølgende vænner kroppen sig til rutinen og det bliver ok. Jeg er heldigvis fritaget i år, da jeg ammer, så det er meget heldigt:) Men under alle omstændigheder skal der jo laves mad. Dagen før havde jeg fundet et stort kalkunbryst i netto sat ned til halvpris (30kr), da det var sidste udløbsdato. Sådanne tilbud plejer jeg hurtigt at tage imod og smide i fryseren, så kan man altid tage dem op og benytte når man har lyst.
Nå men ejg besluttede så at lavesådan en kalkunsteg, og den blev SÅ lækker og saftig. Næste dag spiste jeg et par skiver af den til frokost og så fik vi resten til aftensmad. Så der er rigeligt i sådan et bryst. Jeg synes at brystet var lidt fladt så jeg smed et par fed hvidløg og basilikum blade på og rullede den. Det blev rigtig godt.  Da det er ramadan skal der også være fatoush på bordet, så det fik vi self. til:)

Det skal man bruge:

1 kalkunbryst (900g i netto)
2 fed hvidløgi tynde skiver
en lille håndfuld basilikumblade
salt og peber
smør til bruning

glasering:
1 spsk honning
en tsk sennepsfrø
2-3 fed presset hvidløg
en sjat olivenolie
salt og peber

1 dl hønseboullion

Kartoffelgratin:
1 kg kartoffler skåret i skiver
1 æg
1/4 dl fløde
1/4 dl mælk
1 lille fint hakket løg
1 fed  fint hakket hvidløg
muskat
salt og peber

1. Krydr kalkunbrystet med salt og peber. Kom hvidløgsskiverne og basiliumbladene på i midten og rul brystet med snørre. Brun den i en gryde med rigelig smør på alle sidder og kom den i et ovnfast fad. Bland ingredienserne til glaseringen i en skål og smør brystet ind i den. Hæld boullionen, dæk med staniol og læg i ovnen ved 250 grader. Se ind til stegen engang i mellem og væd evt. med noget af boullionen, så den holder sig saftig.

2. Kom kartoffelskiverne, løg og hvidløg i et ovnfast fad. Pisk æg, mælk, fløde og krydderier sammen og hæld over. Stil fadet i ovnen med kalkunen. De skal stortset have samme tid. Når kartoflerne er bløde gratineres med revet ost og gratinen stilles tilbage i ovnen i ca. 5 min.

Velbekommen:)

 

4 comments:

  1. Ramadan Kareem til dig:)
    Den ser lækker ud den kalkunbryst.

    ReplyDelete
  2. Ramadan Moubarak også til dig Misbah:)

    Den smagte også rigtig lækkert:)

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  3. Hej
    Hvor lang tid skal "stegen" have i ovnen? - Vel ikke ved 250 grader hele tiden?
    Mvh
    Malene

    ReplyDelete
  4. Hej Malene, undskyld det sene svar, hvordan blev den?
    Jeg vil nok sige at den først skal have omkring 200 grader, en lille halv times tid, og så skrue op på 250 grader de sidste 15 min så den kan få en en flot gylden overflade. Men hold øje med den, den den helst skal holde sig saftig ellers bliver den kedelig tør, og kalkun er ekstra udsat, da det er et meget fedtfattigt stykke kød.

    ReplyDelete