Friday 5 August 2011

Kold Rødbedesuppe

I dag lavede jeg den flotteste suppe:) Pink suppe:) Det her er en klassisk Lithausk kold rødbedesuppe som jeg har tit har fået hos min svigermor. Det er en rigtig lækker kølende suppe når sommeren er på sit varmeste, og rigtig god at åbne sin faste med, da den er meget mild. Ude i min have er der lige nu rigtig mange flotte runde rødbeder, agurker og dejlige aromatiske krydderurter, så selvfølgelig skulle jeg da lige afprøve denne lækre sæson suppe. Den skal på lithausk manér serveres med hårdkogte æg og nye kogte kartofler. Jeg lavede den lidt på gefühl, det var ikk det helt store kunstværk, men den smagte tilgengæld af en million:)

Det skal man bruge:
kogte rødbeder
agurker (brugte to små)
en god håndfuld dild
en god håndfuld purløg
lidt mindre mynte end de to andre krydderurter
3/4 l yogurt natural
1/4 l kærnemælk
en lille sjat edikke
vand
salt og lidt peber






Hak rødbeder og agurker i meget små tern. Hak krydderurterne meget fint. Kom alle ingredienserne i en skål og rør det hele sammen. Kom vand i så suppen har en passende viskøsitet. Krydr med salt og peber.

Server med varme kogte nye kartofler og hårdkogte æg skåret i halve:)

Velbekommen!

4 comments:

  1. Åh gud, jeg får total marridt af den suppe *Gg* Jeg gik på en international efterskole, hvor halvdelen af eleverne var fra Litauen . Og i den forbindelse var vi 14 dage afsted til Litauen, den værste rejse i mit liv, og med det mest elendige mad ever, bla. rødbedesuppe *Gg*

    Nu skal det så nok også nævnes jeg ikke kan fordrage rødbeder , hehe...

    ReplyDelete
  2. Hahaha hvor du sjov Rikke! Nu laver du jo dårlig reklame for mad:P

    Jeg har faktisk været i Lithaun 4 gange nu, og synes faktisk at Vilnius er en rigtig fin by. Vi boede så også i den dyre ende på det dyreste hotel, men alligevel...Jeg vil give dig ret i at lithausk mad ikke er det mest spændende, men man skal bare tage de rigtige steder hen. De spiser mange svampe og fisk og kartofler og kål, fødevare jeg synes er meget lækre. Den her suppe har jeg ikke fået i lithaun men hos min svigermor her i Dk. og den smager bare SÅ godt:)

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete
  3. Vi boede i en eller anden fattig by, hvor alle husene var lappet med brædder i forskellig efarver osv.. Man følte sig mere beskidt efter et bad, end før, og ja jeg kunne blive ved.... Vi var så 2 dage i Vilnius, som klart var turens optur, det var dog ikke noget luksus hotel vi boede på, men det var meget bedre end de elevers hjem vi boede i, i den fattige by.. Vi valgte jo heller ikke selv vores mad, vi spiste på den samme restaurant HVER aften, og når vi så kom hjem til familierne, havde de dælme også lavet mad til os, og det var alt muligt ulækkert *Gg*

    Kæresten og jeg vil gerne til Vilnius sammen, jeg vil gerne ind og se KGB museet igen, og kæresten vil gerne se det for første gang..

    ReplyDelete
  4. hehe:) Det lyder som et marridt! Men kan klart anbefale en tur til Vilnius. Er sikker på at du vil få et andet syn når du også tager kæresten med:)

    Mvh
    Mariam

    ReplyDelete